pátek 23. září 2016

Německo - doprava, naschvály, milí lidé, ceny

Němci mají úplně jiné zvyky než my. Jsou to sice naši sousedi, ale chovají se jinak než byste očekávali v Česku. Zároveň vám řeknu ceny některých produktů, které vyjdou levněji než u nás.
Tak jdeme na to. Zajímalo by mě jak to vidíte vy. Určitě mi dejte vědět.

Doprava v Německu

Všude jsme cestovali autem, takže se s vámi podělím o to, co mě nejvíce vytáčelo jako řidičku.
  • Základní info: V obci 50 km/h, mimo obec 100 km/h, dálnice neomezeně.
  • Benzín mají jiný. Místo slova Natural mají slovo Super. My jezdíme na Natural 95, takže jsme nabírali Super nebo Super 95. Na některých benzinách nemají to číslo uvedené.
  • Značky v mají jiné barvy, jde o zvyk, ale ze začátku mi to vadilo. Například značka začátek obce je žlutá (u nás bílá).
  • Jiné značky celkově, použití jiného písma než u nás. Našla jsem i nějaké nové značky, co se u nás nepoužívají, ale jednoznačně pochopíte, co znamenají.
  • V Berlíně jezdila kola a pletou se vám do cesty, prostě oni jsou nadřazení a řidiči musí dávat pozor.
  • Auta nedodržují rychlost. Až jsem si připadala divně, když mě v obci všichni předjížděli. U nich asi nemají kamery, proto jezdí jak čuňátka. Já jsem zvyklá, že u nás kamery jsou a i fotí.
  • Auta neblikají při změně směru. Musíte dávat opravdu veliký pozor, zvlášť když jedete v 3 a více proudové silnici. Když se auto rozhodne přejet před vás a nedá blinkr, tak je to pro něj v pořádku.
  • Pokud chcete přejet do vedlejšího pruhu vy, tak ačkoli blikáte, řidiči moc nepouštějí.
  • Na dálnici vás donutí okolní auta jet minimálně 120 km. Pokud se rychlé jízdy bojíte, oni vás naučí se nebát. Bude vám totiž připadat, že jedete hrozně pomalu a zrychlíte sami. Dálnice nedrncají, mají hladký povrch.
  • Kolem dálnic nepotkáte skoro žádné benziny. U nás jsou na každém kroku, ale u nich ne. Je dobré řešit benzin, když jste tak na polovině nádrže.
  • Nebojte se, záchody na dálnicích naleznete. Tak často jako jsou u nás benziny, tak v Německu jsou odpočívadla. Na většině naleznete posezení a pěkné záchody. Pokud nechcete chodit na toi toi budky, tak hledejte cedulku s WC pro invalidy, tam jsou normální záchody.
  • Na silnici nepotkáte skoro žádná stará auta. Myslím tím, rachotiny. My jsme tam žádné nepotkali. I staré páry (důchodci) jezdili v nových autech.
  • Ve městě jsou běžné 3 pruhy a na dálnici se setkáte i s 5 pruhy.

Naschvály aneb jazyková bariéra

Občas se každý z nás chce nad někoho povyšovat a dokazovat si, že je lepší. Musím říct, že v Německu jsem se s tím setkala mockrát v podobě "Já mluvím jen německy, se mi přizpůsob."

Já německy umím, rozumím a domluvím se, ale rychlejší je pro mě angličtina, tu ovládám rychleji a nemusím nad ničím přemýšlet, proto jsem mluvila převážně anglicky.

Například jsem se na benzině ptala, zda mi dají klíče od záchodu. Paní byla mladá tak kolem 30 let, takže angličtinu by měla znát aspoň trochu a evidentně mi rozuměla. Začala se bavit německy s kolegyní, zda mi dají klíče a společně se domluvily, že mi řekne, že je WC rozbité a u toho si myslely, že jim nerozumím. Nejvíce mě naštvalo, že se na mě potom otočila a řekla "WC ist kaputt". Kdyby to alespoň řekla anglicky. A podotýkám, brali jsme tam benzín asi za 30 euro, takže jsme byli zákazníci.

Milí lidé nebo nemilí

Když jsme byli na procházkách, tak jsme potkávali spoustu lidí. Většina z nich se usmívala, a pokud jste se na ně usmáli a koukali jim do očí, tak vám úsměv oplatili. Na venkově se lidé dost zdraví, což je příjemné.

Lidé za záchody dobrovolně platili, třeba i 1 euro, což je u nás nemyslitelné. Je fakt, že tam za to ty záchody stály a i paní uklízečky se usmívaly a měly dobrou náladu.

Co mi naopak vadilo bylo, že když někdo zjistil, že mluvíte jiným jazykem, tak si vás prohlédl od hlavy až k patě a pak o vás mluvil s ostatními. To bylo nepříjemné. Dělali to především mladší, kterých bylo hodně v Berlíně, jinak jsme naráželi spíše na staré lidi a ty to nedělali.

Ceny

Jak už jsem zmiňovala v článku o Německu. Tak i zde se objevovali sem tam obchody bez prodavačky - obsluž se a zaplať sám. Většinou to byly zapadlé prodejny na venkově.

Snažila jsem se sledovat účtenky a podle nich jsem zjistila, jaké se v Německu platí DPH. Samozřejmě je to jen pro zajímavost, protože ceny těch výrobků mají základní hodnotu většinou vyšší než u nás.
  • Kosmetika 19 %
  • Oblečení 19 %
  • Piliny pro domácí mazlíčky 7 %
  • Jídlo 7 %
  • Služby 7 %
Já si nakoupila běžné věci. Vypíšu jen ty, co mě opravdu překvapily.
  • Piliny pro domácí mazlíčky 60 l - u nás jsem sehnala nejlevnější asi za 85 Kč. V Rossmannu vyšly na 55 Kč a v DM dokonce na 52 Kč.
  • Šampóny Balea, Sprchové gely Balea - ty co u nás stojí kolem 25 Kč, tam seženete za 15 Kč.
  • Sprej deodorant Nivea - u nás ho seženete za 80 Kč, v akci za 50 Kč (občas 45 Kč). Tam stojí v přepočtu na naše normálně 50 Kč.

V Německu mají takovou specialitu. Jako se u nás vracejí láhve od piva, tak v Německu vracejí i pet lahve. Při koupi se za ně platí záloha 0,25 euro, což pro nás není zrovna málo. Na vracení mají automat podobný tomu na láhve od piva.

Dneska je to ode mě vše. Podělila jsem se s vámi o zajímavé informace, které jsem zjistila. Doufám, že některým budou informace užitečné anebo alespoň zajímavé.

Hann