pátek 9. června 2017

Bezový/bezinkový sirup (limonáda)

Nedávno jsem měla v jedné kavárně bezinkovou limonádu a ta mi tak chutnala, že jsme se rozhodla udělat si vlastní. Všude kolem nás teď kvete bez, takže jsem se rozhodla do toho pustit.

Limonáda by se správně měla jmenovat "bezová", jelikož se dělá z květů bez černého, ale často v restauracích vidíte napsaný název "bezinková". Bezinková limonáda by měla být vyrobena z bobulí bezu černého.

Recept na sirup jsem si vymyslela sama, přišlo mi to tak nějak logické. Konzervační látkou jsem se inspirovala na internetu.:)
Abych vše uvedla na správnou míru. Vytvoříme si sirup, ze kterého se jednoduše vytvoří limonáda.

Potřebujeme

  • květy černého bezu (čím více, tím lépe - limonáda bude silnější a bude mít výraznější chuť)
  • 2 l vody
  • 1 kg cukru
  • 1 ks limetky (citrónu)
  • 80g kyseliny citronové (konzervační látka)
  • Sterilizované skleničky nebo lahvičky na zavaření

Návod

1. Nejdůležitější je natrhat květy bezu. Na květech by měl zůstat pyl. Květy opatrně omyjeme od broučků a nečistot. Pokud máte pil např. z lesa, tak doporučuji nemít. Zůstane na něm mnohem více prospěšných látek.
2. Květy namačkáme do sklenice nebo do hrnce, a zalijeme 2 l převařené vody. Takto necháme louhovat 24 h.
3. Po 24 hodinách scedíme přes plátýnko do hrnce. Přidáme cukr, kyselinu a limetku. Směs mírně zahřejeme. Když se cukr zcela rozpustí, lijeme do skleniček, zavíčkujeme a necháme vychladnout dnem nahoru (sklenice položíme na víčka).
4. Pokud by někdo chtěl variantu bez cukru, tak je postup zcela stejný, akorát nepřidáte cukr. Upozorňuji ale, že je to velice kyselá varianta. Dělala jsem ji také.

Sirup je hotový. Nyní musíte najít ten správný poměr, ve kterém smícháte sirup s vodou, aby vznikla limonáda přímo pro vás.

Moje rady

Nejlepší je použít bublinkovou vodu a to hodně vychlazenou. Klidně můžete přidat i led.

Dozdobit můžete čerstvou mátou a kousky limetky nebo citrónu.

Já jsem zavařovala od klasických skleniček, protože jsem bohužel neměla dostatečné množství lahviček. A obdarovaným to rozhodně nevadilo. Skleničky jsem polepila samolepkami, které byly v příloze nějakého časopisu, co jsem si nedávno kupovala. Většinou si etikety dělám sama, ale tohle je jednodušší.

Pokud chcete limonádu ihned spotřebovat, tak nemusíte vůbec zavařovat. Výluh stačí dosladit a můžete podávat.

Dneska je to ode mě vše. Doufám, že jsem vám dala další inspiraci na víkendovou aktivitu. Přeji vám hezký víkend.

Hann