pátek 21. července 2017

Adršpach a Hradec Králové - dovolená a výlety v okolí

Konečně se mohu naplno věnovat cestovnímu deníčku. Je léto a to je pravý čas na cestování. První moje dovolená byla už v červnu, a tak bych se s vámi podělila o zážitky. Tentokrát jsem si připravila i malý cenový náhled.
Jako každý rok s přítelem plánujeme, kam bychom se chtěli podívat. Za celý rok se nám vždy nahromadí zajímavá místa, která chceme vidět anebo je chceme znovu vidět. Jedním z těch, které jsem chtěla již po několikáté navštívit, byl právě Adršpach. Do Hradce Králové jsme zamířili, jelikož jsme tam jeden den měli nějaké zařizování, tak jsme to s tím chtěli spojit, a jak se říká - spojili jsme příjemné s užitečným. Ke každému dnu jsem pro informaci dala krokoměr, abyste viděli, kolik jsme v jednotlivé dny nachodili. Ale začneme hezky od začátku.


1. den - Adršpašské skály

Vyrazili jsme ráno, abychom měli dostatek času skály projít. Do skal se platí vstupné. Byly hezké. Musím říct, že tam bylo hodně turistů a to spíše cizinců. Nejvíce bylo slyšet Němce a Poláky. Areál je dělaný i pro rodiny s menšími dětmi, i když s kočárkem byste se všude určitě nevešli.
Jak už asi tušíte, hodně skal je pojmenováno podle jejich tvaru. Docela dost jsem jich poznala, ale musíte mít hodně fantazie, aby vám to šlo. Připlatili jsme si i projížďku na loďce, která má vtipný komentář.
Odpoledne jsme se již jeli ubytovat do Dolní Radechové do Penzionu Tereza (kousek od Náchoda). Tam se nás hned ujmula paní majitelka, která byla moc milá. Penzion jsme si našli na slevomatu a v ceně voucheru byla zahrnuta polopenze, takže jsme dostali i parádní večeři.

2. den - Teplické skály a Muzeum Merkuru

Teplické skály se dají navštívit stezkou z Adršpašských skal, ale je to více časově náročné, takže jsme se rozhodli je navštívit až 2. den. Do těchto skal se také platí vstupné. Po vstupu na vás čeká příjemné prostředí, které je dle mého názoru více "přírodní". Turisty zde potkáte také, ale není jich zdaleka tolik jako v Adršpachu. Skály jsou samozřejmě také pojmenované. Hned na začátku stezky byla vyhlídka, na kterou se lezlo po schodech a žebřících (snažila jsem se ukázat i ve videu). Byl to příjemný adrenalin. Některé rodinky tam lezli i s malými dětmi a zvládli to bez problémů. V jedné části okruhu byla pěkná zima, že se nám čoudilo od pusy. Někteří lidé tam kvůli zimě ani nešli. Ale při vší odvaze a snaze se to dá zvládnout i kraťasech a tílku (zvládla jsem to).

Ve skalách byla navíc udělaná soutěž pro děti. Dítě sice nejsem, ale s přítelem jsme se zapojili a hledali jsme poklad. Celkem nás překvapilo, že některé otázky byly dost těžké. Poklad jsme našli a odměnu jsme dostali. Když nám mladík u pokladny dával odměnu, tak se usmíval, tak jsme se vzájemně zpříjemnili den.

Cestou jsme několikrát jeli kolem Muzea Merkuru, tak jsme si řekli, že se tam musíme stavit. Při cestě ze skal nám zbyl nějaký čas, tak jsme se tam vydali. Musím říct, že jsme to stihli tak tak. Paní v muzeu byla velice příjemná a usměvavá. My jsme po vstupu nestačili obdivovat složené věci. Nejúchvatnější bylo složené město, které mělo i jezdící vláčky (můžete vidět ve videu). Fakt bylo krásné. Pokaždé když mám jít do muzea tak je mi líto času, který trávím zavřená v budově, ale tady jsem rozhodně nelitovala. Já bohužel nepatřím do generace, která si se stavebnicí Merkur hrála. Jsem však jeho obdivovatelka.

3. den - Pevnost Josefov a Kuks

Na programu dne byl přejezd do Hradce Králové a cestou jsme se stavovali na dvou krásných místech - Pevnost Josefov v Jaroměři a zámek Kuks. Jelikož bylo pondělí, tak bylo všude zavřeno a nedostali jsme se na prohlídky. To nám vůbec nevadilo.

Od jednoho místního jsme se dozvěděli, že Pevnost je nejhezčí obejít okolo, že vevnitř za moc nestojí. Je tam prý jen nějaká chodba, ve které nic není a ta ani není moc dlouhá. To nás moc nezajímalo a navíc v podzemí jsme už jednou byli v jiném městě. Pevnost jsme tedy obešli a prohlídli si i město Jaroměř. Stavovali jsme se v Knihařství u Vašatů, kde jsem nechala značný obnos peněz za pohlednice od Jiřího Škopka. O tom jste mohli číst minule (odkaz zde).

Dále jsme navštívili zámek Kuks. Jsem strašně moc ráda, že jsme zde byli zrovna, když bylo zavřeno, protože tam bylo málo lidí a máme moc hezké soukromé fotky. Zámek Kuks má krásnou zahradu a jeho dominantou je spousta soch, které naleznete na každém kroku. Byli jsme tam celé odpoledne a až večer jsme se jeli ubytovat do Smetanova statku poblíž Hradce Králové.

4. den - Kunětická hora a zámek Opočno

Cesta na Kunětickou horu je nenáročná a hezká. Celou cestu jste obklopeni zvířaty nebo výhledem. Na Kunětické hoře je hrad, který je v dobrém stavu. Nejedná se pouze o zříceninu. Byli jsme i na prohlídce, která byla zajímavá. Mladý průvodce nám řekl zajímavé informace, ale samotná prohlídka byla na nás. Na hradě jsme mohli být, jak dlouho jsme chtěli. Oběd jsme si dali pod Kunětickou horou. Procházkou shora jsme šli kolem několika ohrad se zvířaty, která se nebála.

5. den - zařizování, procházka po Hradci a Stříbrňák

Kromě zařizování, které zabralo velkou část dne, jsme se prošli po Královéhradeckých parcích, které nás zaujali. Moc hezké a hlavně velké byly Šimkovi sady, ve kterých se dá relaxovat, grilovat a příjemně mě překvapilo, kolik lidí se na tomto místě schází.
Navečer jsme se byli vykoupat v rybníku "Stříbrňák".

6. den - hrad Potštejn a zámek Častolovice

Během noci přišlo ochlazení, které nám ale nezkazilo naše plány. Dopoledne jsme se vydali na hrad Potštejn. Původně jsme chtěli jít i na zámek Potštejn, ale jelikož bylo ještě před prázdninami, tak měli omezený provoz a prohlídky nám časově nevyhovovaly. Nějak mě to nemrzí, jelikož zámek mě svým vzhledem tolik nezaujal. V zámeckém parku měli kozy, takže u nich jsme se zastavili a krmili jsme je. Bylo to legrační.
Na hrad Potštejn jsme si vyšlápli pěkný kopec. Na prohlídce jsme se dozvěděli, že hrad byl hodně zdevastovaný a že ho museli trochu poupravit a dostavovat, aby vypadal k světu. Údajně totiž měl být na hradě ukrytý poklad a lidé díky hledání pokladu hrad různě podkopávali a ničili, že se toho tolik nedochovalo. Dominantou hradu je místnost, ve které se konají svatby (připadala mi jak z pohádky Eliška ze mlejna 1, když tam vodník s čertíkem dělali komnatu pro Jindřicha a na první pokus se jim nepovedla) a také kaple.

Na odpoledním plánu byl zámek Častolovice, který byl moc příjemným zakončením naší dovolené. Zámecká zahrada byla krásná a veliká, zvěřinec v zámecké zahradě byl také skvělý. Měli tam spoustu zvířat. V zámecké zahradě jsme si dali zákusek a čokoládu a koukali na rybníček. Zámek byl hezký. Uvnitř měl spoustu exponátů a různé sbírky. Je to příjemné a odpočinkové místo.

7. den - Zoopark Stěžery a zámek Hrádek u Nechanic

Poslední den jsme měli v plánu úplně něco jiného, ale kvůli špatně uvedené otevírací době na internetových stránkách jsme museli trochu improvizovat.

V dopoledních hodinách jsme se stavili v Zooparku Stěžery, který byl moderní a celkem zapadlý. Nejvíce mě pobavili papoušci. Všem se líbil můj lesklý náramek. Odpoledne jsme se vydali na prohlídku Hrádku u Nechanic. Pan průvodce byl starý a věděl spoustu věcí a na prohlídce nás nechal všude, jak dlouho jsme si přáli. Hrádek se mi líbil. Hodně mi připomínal nějaké letní lovecké sídlo. Zahrady byly udělané jako golfové hřiště. Po této exkurzi už jsme jeli domů.

Rozpočet

Jak jsem zmiňovala na začátku, tak jsem se rozhodla se s vámi podělit o celkovou cenu, kterou jsme s přítelem společně zaplatili. Myslím si, že je dobré to zmínit, protože pokud někteří budete chtít uskutečnit dovolenou přesně jako my, tak budete alespoň vědět, kolik peněz si zhruba připravit.
Dohromady nás dovča stála necelých 13 tisíc korun. V ceně jsou zahrnuty všechna ubytování, nákupy, svačiny, obědy, večeře, vstupy, cukrárna a benzín. Prostě opravdu všechno. Na dovolené jsme se chovali jako doma a rozhodně jsme nehladověli. Byla to taková odpočinková část začínajících prázdnin.

Odkazy na místa, které jsme navštívili

Abych některým z vás ulehčila práci, tak jsem se rozhodla vám vyhledat i odkazy na místa, která jsme navštívili:
Tentokrát je to opravdu vše. Chtěla jsem se s vámi podělit o moc hezká místa, ze kterých se nám nechtělo domů. Jelikož vím, že někteří jste se loni inspirovali mou dovolenou, tak jsem se rozhodla přiložit i odkazy, abyste neměli tolik práce s hledáním. Otevírací doby je třeba ověřit předem. Některé totiž neseděli.

Hezkou dovolenou,